Jeg vil gerne plante til bierne – men det må ikke blive højt, hvad skal jeg vælge?

Vi skal til at ny plante imellem vores blokke, hvor jeg bor og der er nogle krav om højde m.m hos mine naboer, så vi har talt om følgende buske: blærespiræa, stjernetop og blåskæg alle planter findes i lidt forskellige farver. jeg vil rigtig gerne argumentere for at vi planter bi og insekt venligt. Vil I hjælpe mig med prioritering evt andre forslag, er der forskel afhængig af hvilken undersort vi vælger.

Kriteriet er at buskene ikke må blive mere ned 2 meter i højden og vi har ca. 15–20 meter i længden

Med venlig hilsen
Nina Larsen, marts 2017

Svar

Det vil helt sikkert være en god idé at prioritere buske der byder på pollen og nektar til insekterne.

Blærespiræa, Physocarpus, findes i flere arter og sorter, men de bliver alle over 2 m høje.

Stjernetop, Deutzia, er også en slægt med mange arter og sorter, nogle bliver knapt meterhøje andre når snildt op på 3–4 m. Jeg har ikke kunnet finde noget om deres værdi for bier, hverken som pollen- eller nektarleverandør. Det er smukke og nemme buske, og jeg kan anbefale Deutzia crenata ‘Dippon’, som bliver knapt 2 m høj og bred og har hvide blomstrer i juli–august.

Blåskæg, Caryopteris, hører til de knapt hårdføre her i landet. De fryser ofte tilbage, og bør klippes tilbage til 5–10 cm over jorden hvert år i april. Den mest hårdføre er Caryopteris incana ‘Cary’, som bliver knapt meterhøj, får blå blomster, der søges af bierne, i september–oktober.

Jeg har nogle andre forslag, som dækker jeres krav:

  • Blodribs, Ribes sanguineum, findes i flere sorter, der varierer i blomsterfarven fra sart rosa til mørkt rosarød. Busken bliver knap 2 m høj og bred, blomstrer i april og står som en tæt, kuplet og grøn busk resten af sommeren.
  • Dværgmispel, Cotoneaster, findes også i mange arter og sorter, der alle er rigtigt gode biplanter. Blomsterne er oftest små, rosahvide og ikke særligt iøjnefaldende. Den bedste til jeres formål er Cotoneaster dielsianus, der bliver 2 m høj og har en ret åben, dekorativ vækst. Den får mange mørkerøde frugter, som fuglene er glade for.
  • Surbær, Aronia, findes i et par arter og flere sorter, der varierer i højde og drøjde. ‘Aron’ er nok den mest almindelige i handelen og bliver 1,5–2 m høj og bred. ‘Hugin’ er fra Canada og bliver blot 1–1,3 m høj. ‘Viking’ er en svensk sort, der kan blive 2–2,5 m høj. Alle har de hvidlige blomsterskærme i juni, som tiltrækker bierne, får fantastiske høstfarver og masser af sorte bær, der er velegnet til syltning og andet godt i køkkenet. Bærrene er supersunde, og hvis ikke I spiser dem, gør fuglene.
  • Klokkebusk, Weigela, byder også på mange arter og sorter. Jeg kan anbefale Weigela ‘Red Prince’, som bliver 1,7 m høj og bred og har røde blomster fra sidst i maj og nogle uger frem. Den kan også finde på at blomstre lidt igen sidst på sommeren. God og robust sort.
  • Spydpil, Salix hastata ‘Wehrhahnii’, er med sine sølv-gæslinger i det tidlige forår, en god kilde til bi-føde. Den bliver cirka 1,5 m høj og noget bredere. De tykke, knortede grene og de store, rødlige knopper gør den også dekorativ om vinteren.
  • Roser, er bestemt også en mulighed, blot de ikke har fyldte blomster. Forædlingen går ofte ud over nektarproduktionen, men en god, sund, robust og nem sort er Rosa ‘Bonica’, som bliver 1,5 m høj og bred, har rosa blomster fra juni til oktober. Den sætter også mange små hyben, til glæde for fuglene.
  • Busk-vedbend, Hedera, er en fantastisk biplante, der også tiltrækker masser af sommerfugle, når den blomstrer i september–oktober. Stedsegrøn, hvilket gør den egnet til insekternes vinterskjul. Alderdomsformen af vedbend blomstrer, og hvis man tager stiklinger af denne alderdomsform, får man en busk. De trives ofte bedst i halvskygge, men Hedera hibernica ‘Arborescens’ tåler at stå i fuld sol. Bliver cirka 1,5 m høj og noget bredere.

Når du planter til bierne, får du meget mere liv i haven. Foto: Alois Grundner

Det var blot nogle forslag til hvad I kan bruge, der findes helt sikkert flere.

Ved at vælge flere forskellige buske, gerne med forskellig blomstringstid, sikrer I jer at der er noget smukt at se på, og at der vil være føde til insekterne, i en længere periode. Dermed ikke sagt, at I skal plante en af hver, men med et fornuftigt udvalg, plantet i grupper, og gerne med en eller to arter gentaget i rækken, vil det blive et smukt indslag i jeres boligmiljø. Hvis I har mulighed for at plante bunddækkende stauder under buskene, vil det være et stort ekstra plus. Det kan fx være af storkenæb, Geranium ‘Rozanne’, som blomstrer med blå blomster fra juni til oktober og også søges af bierne. Sæt gerne forårsblomstrende løg mellem planterne, for at forlænge sæsonen yderligere.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Jeg vil gerne plante til bierne – men det må ikke blive højt, hvad skal jeg vælge?