Hvad er dette for et lille rødt insekt?

Vi er lige flyttet til nyt sted – fra Sjælland til Lolland. Nu har jeg fundet nogle mærkelige insekter i jorden (både i urtehaven og blomsterbedet). De er fra 1 mm til 3–4 mm store og runde. De er meget kraftig røde. Det er ikke liljebiller, og jeg tror ikke de kan flyve. De har seks ben og to følehorn. Er de skadelige? Jeg har aldrig set sådan nogle før og kan ikke finde dem i havebøger.

Med venlig hilsen
Birgit Nielsen, maj 2003

Svar

Der er tale om en uskadelig lille jordmide, ved navn rød fløjlsmide. Selv om det ikke er til at se på billedet, er jeg ret ovebevist om, at den ved nærmere eftersyn vil vise sig at have 8 ben i stedet for 6, hvilket gør, at den zoologisk ikke henregnes til insekterne, men til gruppen af spindlere som også edderkopperne tilhører. Det du antager for at være følehorn er i virkeligheden et fremadrettet benpar. Som det fremgår tydeligt af billedet har mider ikke nogen opdeling i for- og bagkrop som netop kan iagtages hos insekter; de forreste ben (mider har typisk 6 par ialt) er omdannet til munddele. Huden på krop og ben er tæt besat med sanseorganer, der gør det muligt for miderne at orientere sig i jordbunden. Fløjsmider lever i jordbunden af andre smådyr og mider og spiller en vigtig rolle i jordbundens økologi. De kan forekomme i høje antal, men gør ingen skade på planterne eller jordens større organsimer (regnorm o.l). Miderne kan ikke bide mennesker eller kæledyr. Der kendes i Danmark omkring 1000 midearter, hvoraf de bedst kendte nok er skovflåt, fnatmide og hustøvmide.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad er dette for et lille rødt insekt?