Kan jeg pode nye sorter på gamle plantagetræer?

Jeg har lejet en grund i en gammel æbleplantage. De træer, der står på min grund, virker ældede og alt for store, – og æblesorten er ikke vildt spændende. Det ene skal klart fældes, da det skygger alt for meget. Det andet huser violet hekserings ridderhat i kvasbunken under kronen, så det bliver beskåret og får lov til at stå. Jeg ville gerne prøve at pode engelske, viktorianske dessertæbler, – men jeg aner ikke en pind om det.

Er det vanskeligt at gøre på et æbletræ i pensionsalderen? Som plantagetræ er det jo nok frøformeret og har et godt rodnet. Hvor megen krone må man fjerne? Kan det tåle at blive stynet? Beskæres skal det altså.

Med venlig hilsen
Mette Holm, februar 2014

Svar

I artiklen Pod nye sorter på gamle træer, som er skrevet af vores ekspert Boi Jensen, kan du læse mere om mulighederne for at pode nye sorter på de gamle træer – der er flere forskellige metoder, og det gælder selvfølgelig om at vælge den mest optimale. I artiklen er der er en trin for trin vejledning i, hvordan du gør.

På Havenyt er der en lang række artikler om at pode, så du kan hente viden om det at pode, inden du går i gang.

Artikler om podning

Du nævner, at du vil pode engelske, viktorianske dessertæbler på de gamle træer. Det lyder interesant, men har du undersøgt, hvordan sundheden er for disse sorter. I de engelske viktorianske haver sprøjtede man faktisk med nogle meget giftige væsker for at få flotte frugter. I dag går vi mere efter sunde sorter, der ikke skal sprøjtes.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan jeg pode nye sorter på gamle plantagetræer?