Kan jeg stiklingeformere morbær?

Jeg har et ældgammelt morbærtræ, som jeg har solgt en del bær fra bl.a. til noma. Nu vil jeg gerne have lavet nogle stillinger.

Kan I hjælpe med det?

Med venlig hilsen
Niels H. Petersen, september 2012

Svar

Sandsynligvis kan man få held med at lave urteagtige stiklinger af sort morbær, men fremgangsmåden kræver viden, håndelag og erfaring for at lykkes.

Derfor vil jeg foreslå, at man køber en eller flere unge planter af enten hvid eller sort morbær, som man planter på det blivende sted i oktober. I november klipper man etårige skud af det gode gamle morbærtræ. Stiklingerne skal opbevares i et køleskab (+5 grader) i sort plast, indtil de kan podes på grundstammerne af de unge planter på en mild dag i februar.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan jeg stiklingeformere morbær?