Kan man pode spisekastanje på hestekastanje?

Jeg har et ca. 15 år gammelt kastanjetræ (hestekastanje) som jeg gerne vil pode spisekastanje på. Kan man det?

Og i givet fald, hvis man kan – gøres det så bare ligesom at pode en ny sort på f.eks. et æbletræ?

Med venlig hilsen
John Pedersen, februar 2013

Svar

Det er dejligt, når man kan give et helt klart svar. I dette her tilfælde er det et stort nej.

Spisekastanje og hestekastanje har intet til fælles ud over navnet og kan ikke podes på hinanden.

Hvis du vil have spisekastanjer, må du først så kastanjerne, og du kan derefter pode på frøplanterne af spisekastanjerne.

Man kan godt vælge at lade frøplanterne vokse op, men så skal man vente lidt længere på frugt, og man er ikke sikker på kvaliteten af de kastanjer, der kommer. Men det kan sagtens være den bedste løsning under lidt mere ekstensive forhold, da frøplanter er lidt mere robuste end podede træer.

God fornøjelse,

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man pode spisekastanje på hestekastanje?