Hvordan passer jeg mit lille mandeltræ til vinter?

Hvordan overvintrer man et mandeltræ? Jeg har sat en mandelkerne i foråret i en potte. Den er nu ved at være pæn stor, men kan I videre sige mig hvordan den skal passes?

Med venlig hilsen
Lena Levesen, oktober 2002

Svar

Mandeltæer tåler ganske meget frost, så de er nærmest hårdføre i Danmark. Det afhænger dog lidt af sorten.

Jeg vil råde dig til at overvintre dit lille mandeltræ i et havedrivhus, der ikke behøver at være opvarmet. Grav potten ned i jorden, så frosten ikke kommer ind fra siderne. Alternative overvintringssteder er udhus, garage, koldt værelsesvindue.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan passer jeg mit lille mandeltræ til vinter?