Kan man opstamme en troldhassel?

Hvordan og hvornår er det bedst at beskære troldhasselnød? Jeg vil gerne have planten opstammet.

Med venlig hilsen
Karen Ibsen, januar 2008

Svar

Hvis du gerne vil have stamme på din troldhassel vælges en god kraftig gren som stamme, og alle andre bortskæres helt ved basis. Det bliver dog let en kamp imod plantens natur, der er at vokse som busk. Hvis din troldhassel er podet på almindelig skovhassel, kan der også være problemer med lange lige vildskud fra roden. Den bedste løsning er at købe en troldhassel, der er podet på stamme af tyrkisk træhassel, således at den er opstammet fra starten. På min hjemmeside Westergaards Planteskole kan du læse noget om denne problematik, og der er også nogle billeder.

Det bedste tidspunkt at beskære troldhassel er perioden mellem løvfald og knopbrydning.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man opstamme en troldhassel?