Hvordan beskærer jeg min figen fra Provence?

I 2004, da vi var i Provence, gravede jeg en lille figenbusk op og tog med hjem. Denne er nu vokset lidt for meget, kan jeg beskære den, og hvordan? Den har endnu ikke båret frugt.

Figenbusk

Figenbusk fra Provence vokser godt, men har endnu ikke sat frugter. Foto: Arne Strøm Madsen

Med venlig hilsen
Arne Strøm Madsen, august 2009

Svar

Du kan i princippet beskære din figenbusk, som du ønsker det.

En tommelfingerregen siger, at man skærer alle skud over 4–6 blade. Så får man en tæt forgrenet busk, der potentielt kan bære mange figner.

Når jeres figen endnu ikke har båret moden frugt, kan I ikke være sikker på, at den kommer til det. Mange figentræer syd for alperne skal bestøves af en lille hveps, som ikke findes i Danmark. Derfor dyrker vi kun figner, der ikke kræver bestøvning.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan beskærer jeg min figen fra Provence?