Hvad hedder de vinrøde bær, der ligner brombær?

Jeg har en plante/busk, der ligner en blanding mellem hindbær og brombær. Den har tætte torne, som virker bløde, men i mellem er der større hårde torne. Bladene ligner mest om brombær, men er hvide på bagsiden som hindbær. Bærrene er skinnende og mørkerøde, og de har en let fedtet overflade, når man rører ved dem.

De smager ikke dårligt, men jeg er i tvivl, om de er ok at spise.

Vinbær japansk

Japansk vinbrombær er både smukke og spiselige.

Med venlig hilsen
Ida Vibert, august 2012

Svar

Din plante er Rubus phoenicolasius, som korrekt hedder vinbrombær eller japansk vinbrombær, men den kaldes også vinbær eller japansk vinbær.

Den er spiselig og smager godt moden, men ikke så godt som hindbær. Bærrene skulle kunne syltes som hindbær.

Vinbrombær er naturligt hjemmehørende i Kina, Korea og Japan. Den vokser bedst på et lunt sted, og den er så dekorativ, at den kan bruges som prydplante. Vinbrombær er en halvbusk – den sætter bær på toårs grene som brombær og hindbær. Grenene kan blive flere meter lange. Efter bæring visner grenene ned.

Man kan se flere fotos af Rubus phoenicolasius på Google.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad hedder de vinrøde bær, der ligner brombær?