Findes der egnede blommesorter til espaliering?

Jeg ville bare høre, om der er nogle gode blommetræer, der er gode at plante som espalier.

Med venlig hilsen
Marianne Kreutzfeldt, februar 2016

Svar

Blommer er ikke særligt velegnede til espalier. Et espaliertræ kræver megen beskæring, og det kan blommer ikke lide, og det vil i langt de fleste tilfælde ende med mere vækst end frugt. Dertil kommer, at du skal have 2 forskellige ved siden af hinanden eller en fritstående blomme i nærheden.

Den eneste, jeg kan forestille mig, der kan lykkes er Victoria, der er selvbestøvende og bærer meget de fleste år. Samtidig har den en naturlig noget spredende vækst med overhængende grene.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Findes der egnede blommesorter til espaliering?