Hvordan beskæres vores æbletræ med 14 sorter?

Vi har overtaget et lille hus i oktober og har for første gang fået frugttræer (et æbletræ og et pæretræ), hvilket vi er så glade for! Det ene er et æbletræ, hvor der skulle være podet 14 forskellige sorter på. Vi synes det er ret magisk og vil gerne gøre vores bedste for at det trives, men vi er helt uerfarne, hvad angår havepasning.

Jeg har prøvet at læse lidt om beskæring af frugttræer, men er stadig ikke tryg ved, hvordan og hvornår jeg må/skal gøre det. Det skyder helt vildt i toppen og det er noget med, at det ikke er så godt et trivselstegn? Jeg tænker også, at der ikke kan komme lys ned og ind til frugter, der hænger lavere? Det behøver ikke holde sin form for vores skyld, så hvis det kan undvære beskæring, ville det også være super, men haven er ikke så stor, så det skal muligvis holdes lidt tilbage, hvis det viser sig hurtigt at blive større, bl.a. af hensyn til lys i resten af haven. Billedet er taget med ryggen mod øst.

Tak for en virkelig god hjemmeside.

Her er de to frugttræer. Foto: Ditte Jørgensen

Æbletræet, der er podet med 14 sorter. Foto: Ditte Jørgensen

[x]

Med venlig hilsen
Ditte Jørgensen, januar 2015

Svar

Jeg kan ikke her give et udførligt svar på dit spørgsmål, men jeg vil give en startrådgivning og anbefale dig at komme med på et beskæringskursus. Jeg ved ikke, hvor i landet du har købt hus, men på mit beskæringskursus på Blomstergården har vi et træ, som vi har brugt til ompodning og efterhånden er der en 10–12 sorter på træet. Her fortæller jeg om, hvordan et træ som dit skal beskæres.

Jeg har set på dit billede og kan spotte de fleste af podestederne og fordelingen af mange af sorterne i kronen. Du skal her i vinter sørge for at få klippet alle de vanris af, som træet har i toppen. De skal af for at der kan komme lys ned til den del af træet, hvor blomsterknopper og dermed frugten sidder. Vanris er de lange lige skud, der sidder i toppen af træet. Til foråret kommer der 2–4 skud hvor du klipper et af disse vanris af. De nye skud skal du rive af, når de er 5–6 cm lange. Det er nødvendigt for at undgå, at den bliver til en kost, der står på hovedet.

Med hensyn til beskæring af de enkelte sorter, så er det langt det nemmeste om sommeren, når du kan skelne de forskellige æbler fra hinanden. Det er en skrøne at æblerne skal beskæres om vinteren – sommerbeskæring er i mange tilfælde at foretrække.

Hvis ikke du kan overskue at finde rundt i de mange æblesorter, der er på træet, kan en sidste udvej være at få en fagmand til at se på træet og hjælpe med den første beskæring.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan beskæres vores æbletræ med 14 sorter?