Hvornår skal frugttræer beskæres?

Jeg har altid hørt fra ældre erfarne haveejere (og gartnere) at frugttræer skal beskæres om vinteren, når træet er i hviletilstand, og saftstigningen er mindst mulig. Nu læser jeg at Havenyts eksperter anbefaler at beskære frugttræer om sommeren? Hvad er rigtigt?

Med venlig hilsen
Hans Jensen-Fangel, januar 2008

Svar

Hvis du læser artiklen Beskæring af træer om sommeren finder du alle argumenterne for at beskære om sommeren. Forfatterne til artiklen er Sten Porse og Jens Thejsen, som begge har været/er undervisere på Beder Gartnerskolen i bl.a. træpleje på gartneruddannelsen.

Det er rigtigt, at man tidligere beskar frugttræerne i vintermånederne. Antagelig fordi man kiggede på frugtavlerne, som altid har beskåret træerne i vintermånederne – og stadig gør det. Men det er ikke ud fra hensynet til træerne, men af hensyn til arbejdsfordeling ud over hele året. Det er i vintermånederne, at der er tid til at beskære i frugtplantagerne.

I haven kan vi først og fremmest tænke på træernes ve og vel og derfor beskære om sommeren. Det er desuden lettere at se virkningen af en beskæring, når træet har blade på. Men det kan jo godt få ens havehjerte til at bløde lidt, når man skærer grene af med små æbler på. Men de samme grene ville jo have været væk, hvis der var blevet skåret grene af i februar.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår skal frugttræer beskæres?