Beskærer jeg min pæreespalier forkert?

Jeg har et gammel Clara Friis-espalier-træ, som ikke har båret blomster de senere år. Træet er fuldt udbygget grenmæssigt og skyder mange nye skud hvert år. Jeg klipper nye sommerskud af over hver 3–4 blad fra basis og sideskud derfra over første blad. Jeg beskærer i juli måned, når grenene er ved at forvedde. Beskærer jeg forkert eller hvad?

Håber I kan hjælpe, så jeg igen kan få frugt på træet.

Med venlig hilsen
Steen Selde, maj 2003

Svar

Jeg læser det som om fejlen ligger i, at sommerskuddene afkortes for tidligt, når du skærer efter 4. blad og snupper sideskuddene, der lægger an til vandret vækst, inden træet udvikler blomsterknopper ordenligt. På espaliertræer med veludviklet skelet, er det sidste sommers skud, der skal bruges til blomsterinitiering. I kernefrugt, (æble og pære), kan samme knopper både blive til både blad- og blomsterknopper. Det afgøres, forenklet sagt, af, hvor meget knoppen når at udvikle sig i sommerens- og eftersommerens løb og med hvilken hastighed, det foregår.

Jeg skal skåne dig for alle komplicerede detaljer, men blot nævne at jo mere vandrette eller nedadrettede grenenes vækst er, desto lettere initieres blomsterknopper. Hertil kommer, at jo mindre bladareal planten har, des færre blomster dannes. Samtidig vil en for tidlig knibning af især korte skud få samtlige hvilende knopper til at bryde allerede samme sæson i stedet for som biologisk planlagt det følgende år. De vil altså ikke her være helt færdigudviklede og bryde i form af blad i stedet for blomst. Især knopper tæt på beskæringsstedet vil bryde, så jo længere skud, des mere tilpas udviklingshastighed og vækststimulation opnås for de inderste knopper på grenen. Skæringspunktet for om hvileknopper bryder kraftigt ligger normalt omkring 1. august. Jeg ved, det kan lyde lidt kompliceret, så her kommer det praktiske:

Det du skal gøre er at fjerne alle lodrette skud (mindre end 45 grader) når de når en længde på ca. 15 cm. Andre skud, de mere vandrette, standses først ved beskæring i spidsen, når de er omkring 35 cm lange. Det er en fordel at tvinge dem ned mod vandret fra starten. Skæres de kortere kan det hæmme blomsterdannelsen senere. Året efter vil disse skud lettere danne blomsterknopper og kan afkortes yderligere om vinteren til ca 20 cm (nu som 1,5-årige, når blomsterknopperne sidder færdigudviklede på den inderste del). Sideskud på disse skud (der forberedes til frugtbæring) fjernes, når nyvæksten opnår en længde på ca. 10 cm.

Ældre grene kan udtyndes kraftigere, så der bliver plads til foryngelsen, der skal bære frugterne.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Beskærer jeg min pæreespalier forkert?