Hvordan deler man rabarber?

Mit spørgsmål er kort og godt: Hvordan deler man rabarber?

Med venlig hilsen
Hanne Dalhoff Knudsen, september 2022

Svar

Kære Hanne,

Du deler store rabarberplanter her i september eller oktober ved at grave dem op med så meget rod som muligt og bagefter med en skarp spade skære rodstokken igennem i flere stykker. Det er vigtigt, at hver del har mindst én knop, hvor nye skud kan vokse fra.

Rodstykkerne må ikke tørre ud, så plant dem med det samme i i forvejen gravede huller. Selvom jorden lige nu er fugtig, så husk at vande.

Næste år skal de delte rabarberplanter have fred til at etablere sig, og der må ikke høstes af dem. I det efterfølgende år kan man starte med at høste, men det er en god idé kun at høste en smule og gradvist høste mere og mere, efterhånden som planterne vokser til.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan deler man rabarber?