Hvornår kan jeg høste af mine rabarber?

Mine rabarber kom op allerede i starten af maj. Kan jeg hive dem op, så det giver plads til at flere rabarber kan komme op og dermed løbende høst henover hele sommeren? Eller skal de helst blive stående og først høstes fx i august?

Med venlig hilsen
Camilla, maj 2009

Svar

Da jeg fornemmer, at det er første år, at du har rabarber, må jeg hellere starte med at sige, at første år efter plantning, bør man enten slet ikke høste, eller kun 5–10 stilke og kun hvis planten sætter mange stilke og er i god vækst. Det er vigtigt at planten får tid til at samle kræfter efter plantning. De første år derefter skal man også høste lidt behersket, så planten vokser sig stor. En rabarberplante vil ofte holde ens haveliv ud.

Men ellers trækker man stilke i foråret, så snart stilkene er store nok og kan fortsætte sommeren igennem. Til kompot og tærte skal det helst være unge lækre stilke, men ældre mere grove fint kan bruges til siet rabarbergrød eller rabarbersaft.

Hvis man ikke kan nå at bruge alle sine rabarber, kan man 1–2 gange i sommerens løb hive de ældste af og lægge dem som jorddække under planterne eller kompostere dem. Det giver en ny gang fine små stilke. Men effektiv høst hele sommeren kræver, at man passer planterne godt med et lag kompost eller et drys organisk gødning, et par gange i løbet af sommeren. De skal også passes med vand.

Hvis man kun høster et par enkelte gange i foråret og ellers lader planterne klare sig selv resten af året, behøver man hverken at gøde eller vande.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvornår kan jeg høste af mine rabarber?