Hvilken kirsebærsort giver mange og søde frugter?

Hvornår på året bør man plante et kirsebærtræ?

Hvilken ét vil i anbefale til en forhave i Vanløse, hvor solen vil være på det, ja, hele dagen stort set? Hvilken sort giver gerne mange og søde frugter?

Er der noget problem i, at der 4–5 meter væk står et blommetræ i forvejen? Sorten på blommetræet kender vi ikke, da vi lige er flyttet ind.

Håber I kan hjælpe med nogle oplysende svar!

Med venlig hilsen
Louise Jørgensen, januar 2004

Svar

Frugttræer, herunder kirsebærtræer, plantes ligesom andre løvfældende træer bedst i perioden fra sidst i september til først i marts. Hvis de er i potter kan de plantes i hele perioden, mens planter med rodklump eller barrodede planter kan købes og plantes fra november. Se artiklen Potte, rodklump eller barrodet. Du kan således fint plante et kirsebærtræ, så snart vinteren er ved at være forbi.

Din forhave med sol hele dagen er et rigtigt godt sted til et kirsebærtræ. Det er ikke et problem, at der står et blommetræ i forvejen, når det står 4–5 meter væk.

Da du kun vil plante ét kirsebærtræ – og jeg går ud fra at vi taler om sødkirsebær – så er du nødt til at vælge en sort, som kan bestøve sig selv. Dette er vigtigt, da du ellers ikke får nogen kirsebær, med mindre en af de tilstødende haver har et sødkirsebærtræ af en anden sort, end den, du køber. Hvis du planlægger ud fra en bestøversort i en nabohave, så kan du risikere, at det bliver fældet.

Der er to gode selvbestøvende sorter at vælge imellem, som har meget velsmagende kirsebær. De giver begge røde krisebær og har begge en middel tendens til revnedannelse.

  • ‘Stella’ har modne kirsebær midt i juli.
  • ‘Sunburst’ har modne kirsebær sidst i juli.

‘Stella’ skulle være mere frugtbar end ‘Sunburst’, men kirsebærene på ‘Sunburst’ er til gengæld større end på ‘Stella’.

Der findes også en tredje selvbestøvende sort, ‘Sweetheart’, men den er mindre frugtbar og ikke så hårdfør. Hårdførheden er dog ikke så afgørende i Vanløse som på mere udsatte steder i landet. Den har også store, røde og velsmagende kirsebær. Den modner først i august.

Så du må træffe et valg herudfra – modningstidspunktet kan måske blive det afgørende, hvis I normalt er væk på ferie på et bestemt tidspunkt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvilken kirsebærsort giver mange og søde frugter?