Hvad kan jeg gøre ved frugttræskræft?

Jeg har nogle spørgsmål om frugttræskræft. Jeg plantede vores frugthave for 6 år siden, men allerede for 3 år siden fik vores Aroma frugttræskræft. I år har jeg så opdaget nye sår på samme træ ligesom Ingrid Marie også har et stort sår. Sårene er skåret rene og lukket med sårsalve. Er min jord for våd og kan jeg i givet fald dræne den? Kan jeg smøre noget på stammerne om vinteren? Vil det være en god ide at holde jorden omkring træerne bar? Kan pærertræerne også blive smittet? Hvis jeg vælger at plante nye frugttræer, skal jeg så dræne under selve træerne? Jeg vil gøre temmelig meget for at redde træerne, da de giver nogle ualmindeligt dejlige æbler.

Med venlig hilsen
Ellen Ahrensback Roesgaard, marts 2004

Svar

Mon ikke du kan nikke genkendende til dette: kræftangrebene kommer på de steder, hvor der er lavet beskæringssår i løbet af efterår og vinter? Sådan går det nemlig oftest med den sygdom. Den er allermest aktiv med sporespredning i milde, fugtige perioder om vinteren, hvor vi netop helst vil i gang med noget nyttigt som f.eks. beskæring. Så det er meget uheldigt, at det netop falder sammen.

Den første del af løsningen består da også i at flytte beskæringen til et bedre tidspunkt, nemlig juli–august. Siden jeg selv begyndte at beskære på det tidspunkt, har der ikke været nye angreb i vores æbletræer.

Det næste, du spørger om er det med at smøre ting i sårene. Lad helt være med det! Det gør kun ondt værre, og det gør renskæring i vintertiden også – af de grunde, der allerede er nævnt.

Dræning er altid godt, og hvis jorden er meget fugtig, kan det give træerne en større vitalitet, som de kan bruge på at modstå svampeangreb.

Frugttrækræft kan af og til angribe pærer, men det bliver ikke så alvorligt som på æbler. Skulle du derimod have en røn i haven, kan du godt se den efter, for den kan sagtens stå og sprede smitte fra sår, som man ikke bemærker.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad kan jeg gøre ved frugttræskræft?