Hvad fejler mine kirsebær og stikkelsbær?

Jeg har et 4–5 år gammelt kirsebærtræ. Sidste år så det i starten ud til at ville bære pænt. I løbet af juni blev det angrebet af skadedyr, således at ikke blot blade, men også bær sygnede hen. Det næsten tilsvarende skete med en stikkelsbærbusk, der stod på en anden side af huset. Bærrene skrumpede ind, blev hvide og faste og » ulækre «. Stikkelsbærbusken har jeg nu kasseret, da de spæde bær viste samme tegn i år.

Kirsebærtræet så i starten helt fint ud. Der er også dannet fine bær i en nogenlunde mængde. Men i starten af juni begyndte de nye skud at krølle sammen med masser af små sorte insekter indeni. Der er også anbidte blade i forlængelse deraf. Jeg har nu i sidste weekend i et forsøg på at redde bærrene, der endnu ser uskadte ud, klippet alle de nye befængte skud af og også de småædte blade.

Spørgsmål: Vil det virke, eller kan jeg gøre andet og mere. Ingen af de omkringstående anderledes planter bliver jo »smittede«. Og: Er stikkelsbærbuske, der reagerer sådan, dømt færdige.

Med venlig hilsen
Helle Vermeij, juni 2002

Svar

Kirsebærtræet er angrebet af kirsebær-bladlus. De ankommer netop nu til træerne fra deres anden vært: åkande. Deres sugen får skud og blade til at misdannes, og deres afføring klistrer andre skud og blade ind. Som regel går det dog mest ud over de unge skud, som ikke bærer frugt. Prøv at afhjælpe problemet ved at skære de befængte grene af lige oven over et sundt blad.

Stikkelsbærrene har sikkert været angrebet af den meldug, som kaldes »stikkelsbærdræber«. Den er besværlig at slippe af med, så din resolutte kassering af busken er det helt rigtige at gøre. Senere kan du købe en af de resistente sorter (f.eks de finske ‘Hinonmäki’) og plante den et andet sted.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad fejler mine kirsebær og stikkelsbær?