Er blodblommens frugter spiselige?

Ved I om blodblommetræets frugter er spiselige (ugiftige)?

Med venlig hilsen
Carsten Hansen, august 2006

Svar

Blodblommer, Prunus cerasifera atropurpurea, bruges om prydtræer. Deres frugter er spiselige, men de får normalt få frugter.

Blodblommer tilhører dog en slægt, som kan producere blåsyre – hydrogencyanid (HCN), der er meget giftigt. Den findes normalt i planternes kerner og blade. Det er dette stof, som giver bitre mandler smag, og hydrogencyanid lugter af bitre mandler.

Normalt findes stoffet i så små mængder, at det er uden betydning i blodblomme. Men er frugter bitre, bør man undlade at spise dem. Og kernerne skal man ikke spise.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er blodblommens frugter spiselige?