Når de grønne figner at modne i efteråret?

Min mor er kommet på plejehjem, men i hendes have er der et figentræ, som jeg for 10–12 år siden gav min far i fødselsdagsgave. Det står i en krog op ad en sydmur, og lige nu er der flere hundrede figner. Men vi er i tvivl om, hvornår man kan plukke dem, de er lige nu som mindre blommer, men grønne.

Er det figner der er dannet i foråret, eller figner fra sidste efterår.

Med venlig hilsen
Birthe Due, oktober 2006

Svar

Det er figner, som er dannet i foråret, og som ikke når at modne. Træet har sikkert haft masser af modne figner sidst i august og i september. Næste års høst kommer fra ganske små ansatte figner (størrelse med nipsenålshoveder) i bladhjørnerne yderst på træet grene. De blommestore grønne figner ødelægges i løbet af vinteren, men de helt små overlever.

Du kan se mere i artiklen Beskæring af figen

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Når de grønne figner at modne i efteråret?