Findes der en velsmagende stikkelsbærsort?

Hej og tak for en rigtig god brevkasse!

Vi købte for et par år siden to stikkelsbærbuske af sorten ‘Invicta’. På trods af, at de flere gange har haft meldug, har de båret ret godt. Problemet er bare, at smagen på bærene har været noget af en skuffelse.

Vi bruger hovedsagligt bærene til tærter, marmelade og grød, men synes at de mangler den karakteristiske stikkelsebærsmag, vi kender fra andre stikkelsbærsorter (som vi bare ikke kender navnet på). Vi har prøvet at plukke dem både modne og umodne, uden bedre resultat. Vi håber, at I kan hjælpe med at foreslå nogle andre sorter…

Med venlig hilsen
Hinrana og Lars, april 2007

Svar

Smag og behag er forskellig. Men jeg vil give jer ret i, at ‘Invicta’ ikke er den mest velsmagende sort. Min mand synes dog, at den smager godt, når den er helt moden – gul og blød.

Hvis I bruger mange grønne stikkelsbær i madlavningen, vil det være en god ide at plante ‘Green Willow’, der er en grøn stikkelbærsort, der ikke modner og derfor har lang brugssæson som grøn. Den er dog ikke så resistent mod stikkelsbærdræber.

Jeg synes at ‘Rød Hinnomaki’ smager udmærket som moden, og den er ret modstandsdygtig mod stikkelsbærdræber – ligesom ‘Invicta’ burde være. Når I har problemer med stikkelbærdræber i denne sort, kan det være problematisk med sorter, som er mindre modstandsdygtige. Den kan også bruges umoden, men er mindre end ‘Green Willow’.

Hvis I kender haver, hvor der er velsmagende sorter, som I kan lide, så er den allerbedste løsning at snakke med ejerne om at få formeringsmateriale herfra. Måske er det gamle sorter, som slet ikke kan købes mere. Stikkelsbær er lette at opformere, enten med stiklinger elller ved at lægge en gren lidt ned i jorden og lægge en mursten ovenpå, indtil den har slået rødder.

Ellers er det en god ide, hvis I har plads i haven, at købe nogle forskellige stikkelsbærsorter – 1 busk af hver – og så smage på dem dem den første sommer. Dem, som I bedst kan lide, kan I så selv opformere og lade de andre udgå af samlingen.

I kan læse mere om stikkelsbærsorter i artiklen Valg af stikkelsbærsort – her er også en række gode råd til at reducere risikoen for angreb af stikkelsbærdræber i haven.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Findes der en velsmagende stikkelsbærsort?