Hvornår blomstrer figentræet?

Vi har et dejligt figentæ, som har givet mange gode frugter her i år. Det er ca 2 m og står op ad vores sydmur. Vi spiser en eller to om morgenen, og vi bruger dem i salaten. Er der andre retter, man kan bruge dem til? Hvornår sætter de blomst? Skal vi skære det ned?

Med venlig hilsen
Signe Liebmann, august 2007

Svar

Ja, figner er dejlige. Her i huset nyder vi dem også lige nu, bla. oven på yoghurt om morgenen. Når der er flere, end vi kan spise, sylter jeg dem som halve figner i en sukkerlage krydret med et par citronskive, et par kanelstykker og stjerneanis. Men der er mange opskrifter at finde på nettet ved bare at søge på figner, både syltede og bagte.

Du kan læse mere om figner her på Havenyt.dk, bl.a. om beskæring – se her.

Desuden kommer der i næste nummer af vores tidsskrift Praktisk Økologi (5/2007) en meget dejlig artikel om figner, bl.a. om figentræets helt specielle blomstring, som er skjult inde i frugten. Hvis du er medlem, kan du glæde dig til at læse artiklen. Er du ikke medlem, kan du finde vores tidsskrift på de fleste biblioteker – eller du kan melde dig ind i foreningen og selv få bladet fremover.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår blomstrer figentræet?