Hvordan gødes planter i et bed dækket med barkflis?

Hvordan gødes planter i bed med barkflis? Skal man fjerne barken, eller bare gøde oven på denne? Jeg har købt en universalgødning (npk 15–7–12), som også er til vores
græsplæne.

Med venlig hilsen
Inge Christensen, marts 2002

Svar

Du skriver, at du bruger npk-gødning. Det kan måske godt lægges ud ovenpå flisen – men spørgsmålet er, hvor meget af gødningen der slipper igennem til planterne, og hvor meget der bindes i dækmaterialet. Hvis det ikke er uoverskueligt, vil det være bedre at skrabe flisen væk lige omkring planterne, gøde der – og lægge flisen tilbage igen. Men det er et kæmpearbejde, og hvis du får blandet jord op i flisen, mister den meget af sin effekt.

Det anbefales i reglen, at gøde før man lægger flis ud. Men hvadenten man gøder under eller på flis medfører det, at flisen nedbrydes hurtigere. Og det kvælstof du har lagt ud vil give ukrudtet fine vilkår, når flisen forsvinder.

Hvis ikke dine planter viser tegn på kvælstofmangel, kan du overveje, om det er vigtigt at planterne vokser meget hurtigt. Hvis en moderat vækst er okay, er gødning sikkert unødvendig.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvordan gødes planter i et bed dækket med barkflis?