Kan jeg bruge kaningødning til mine planter?

Efter at have fået en kanin i huset, undrer jeg mig ofte over mængden af affald, sådan en lille sag kan producere. Efter at have »undersøgt« affaldet kunne jeg konstatere, at det indeholder mange plantedele. Er det ikke det, der opfylder kravene m.h.t. gødning til mine planter? Og hvis det er, skal det så udblødes i vand først, eller kan jeg bruge det direkte i mine planter?

Med venlig hilsen
Lene Kristensen, maj 2002

Svar

Nu fremgår det ikke, om det drejer sig om potteplanter eller planter i haven, men i haven er det bedste, at man lader kaningødning + den strøelse, kaninen har gået i, indgå i komposten. Hvis man ikke laver rigtig kompost, men blot har en bunke haveaffald liggende i et hjørne, kan man bruge udmugningen fra kaninen som jorddække.

Til potteplanter tror jeg, man får det bedste resultat ved at udbløde kaningødningen i vand, men spørg mig ikke om mængdeforhold!

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan jeg bruge kaningødning til mine planter?