Kan man lægge forårsløg under rullegræs?

Vi står for at skulle lægge rullegræs i vores forhave, og jeg ville gerne lægge et hav af forårsløg (vintergækker og krokus) under. Spørgsmålet er imidlertid, om det vil være spild af penge, fordi løgene ikke kan spire/ skyde igennem rullegræsset.

Med venlig hilsen
Lisa Kruse, september 2012

Svar

I princippet kan løgvæksterne sagtens komme op gennem græspelsen, men – for der er et men – den gode tommelfingerregel lyder: løget skal ligge i en dybde under overfladen, der svarer til 3 × løgets højde (altså 2 × løgets højde mellem løgets top og overfladen). Lige netop vintergækker og krokus har små løg, som let kan komme til at ligge for dybt, hvis rullegræsset er mere end 3 cm tykt.

Men idéen er faktisk rigtig god, og den bør kunne bruges af mange, som får lagt rullegræs ud!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Kan man lægge forårsløg under rullegræs?