Bør man tromle sin græsplæne?

Da jeg har en flot, men ret ujævn græsplæne, er med stor interesse især græsplænedebatten blevet fulgt.

Jeg er således bevidst om, at topping anbefales fremfor at tromle sin græsplæne for at komme ujævnhederne til livs.

Men så undrer det mig, at jeg ofte ser den lokale landbrugsskole, fodboldklubben og golfbanerne, med meget fine og jævne plæner, tromle med endog temmeligt store tromler.

Jeg har selv en forestilling om at det kunne afhjælpe mine ujævnheder.

I håbet om et svar og tak for en glimrende hjemmeside :o)

Med venlig hilsen
Peter A. Larsen, maj 2004

Svar

Det korte svar er, at de andre tager fejl, og at man bare skal lade være med at tromle.

Det lange svar lyder: Det hjælper ganske rigtigt på ujævnhed at tromle. Det gælder asfaltbelægninger, og det gælder græsplæner. Problemet er, at jorden – ud over at være jævn – også skal bruges som levested for græsrødderne. Ved tromlingen komprimerer man jorden, og det betyder, at rødderne får sværere ved at skaffe sig den nødvendige ilt. Tromling medfører med andre ord dårligere vækstbetingelser for græsset.

Når professionelle græsplejere så alligevel kan tillade sig at tromle plænerne, skyldes det, at at de har det rigtige grej til afhjælpning af de skader, tromlingen skaber for græsset. De kan vertikalskære, plænelufte, topdresse, dræne og gøde på ganske præcise måder, fordi der er penge og udstyr til det.

Det har den almindelige plæneejer ikke, så derfor gør man klogest i at lade være med at skabe unødvendige problemer for sit græs. Konklusionen på det lange svar bliver altså den samme som det korte: lad være med at tromle, og topdres i stedet ujævnhederne væk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Bør man tromle sin græsplæne?