Hvor bred bør en hæk være i forhold til dens højde?

Vi står overfor at skulle plante en bøgehæk. Hvad er den anbefalede bredde på en 1,8–2,0 meter høj bøgehæk og dermed hvor meget plads skal vi afsætte på hver side af renden, hvori bøgeplanterne sættes?

Med venlig hilsen
Susanne Prang, marts 2003

Svar

Svaret afhænger helt af, hvor tyk hækken skal være i fuld højde. Det står fast, at den bør have ca. 15% smig (eller »bagfald«). Det svarer til 30 cm på to meters højde. Så hvis hækken skal være 20 cm bred for oven, må den altså være 30 cm + 20 cm + 30 cm = 80 cm for neden. Der skal med andre ord afsættes en bredde fra plantelinjen på 40 cm til hver side.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvor bred bør en hæk være i forhold til dens højde?