Er sargentæble egnet som hækplante?

Min nabo og jeg er i fuld gang med at overveje vores fælles kommende hæk. En bekendt har foreslået sargentæble, Malus sargentii, pga. blomstring og frugtbæring. Mener I at planten er hæk-egnet? jeg spekulerer især på om den kan blive tæt forneden.

Med venlig hilsen
Morten Thastum, marts 2003

Svar

Hvis I har god plads og tænkt jer en uklippet hæk, der vokser i fuld sol, er sargentæble et godt valg. Det er en køn busk med udbredt vaseformet vækst. I maj bærer busken hvide blomster og små røde frugter. Senere på året, i oktober, bliver den flot med gult løv. Ved indkøb bør I dog være opmærksomme på, at planterne er godt forgrenet. Står buskene derimod i skygge fra træer o.l. bliver resultatet hurtigt tjavset og tyndt og vil ikke være særlig tæt.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Er sargentæble egnet som hækplante?