Forsinket løvspring i nyplantet bøgehæk?

Jeg plantede en ny bøgehæk i efteråret med ca. 40 cm høje barrodsplanter. På nuværende tidspunkt er planterne stadig ikke sprunget ud, mens naboens ca. 10 år gamle bøgehæk forlængst er sprunget ud. Umiddelbart virker planterne ikke visne og døde, men der sker bare ikke noget med udvikling af knopperne. Er det normalt, at en nyplantet bøg er senere i løvspring end ældre bøgeplanter?

Med venlig hilsen
henrik Nielsen, maj 2013

Svar

Dette problem har to årsager, som er sammenhængende. Dels har planteskolen taget bøgeplanterne for tidligt op af jorden, så knopperne ikke er hærdet ordentligt før vinteren. Og dels har de derefter opbevaret planterne i kølehus. De to ting i forening, men ofte også blot den tidlige optagning, er nok til at forsinke, formindske eller helt hindre løvspring. Metoden er almindeligt brugt, og man får næppe noget ud af at klage til planteskolen eller plantehandlen.

I stedet vil jeg råde til den besværlige og bekostelige udvej at købe nogle nye planter, som plantehandleren kan garantere er optaget efter den 1. december. Spørg om en »dansk proveniens«, som er planter, der er lavet af frø fra danske bøgetræer (modsat tjekkiske, hollandske eller rumænske). De springer ganske vist først ud i den første uge af maj, men bliver så heller ikke så let offer for sen nattefrost. Det giver en øget hårdførhed under vore forhold. Køb også gerne de små planter i den størrelse, som hedder »15/30« eller »20/40«. De har forholdsvis mere rod, kommer bedre i gang og når de store planter over hovedet efter bare et par år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Forsinket løvspring i nyplantet bøgehæk?