Overlever vores bøgehæk?

Jeg vil starte med en kort forhistorie: I marts sidste år blev vores bøgehæk plantet. Rigtig dårligt tidspunkt, men den blev vandet, luget og nusset sommeren igennem, og ca. 90% af planterne sprang ud, dog med få blade. I løbet af vinteren så det skidt ud for hækken, og vi erklærede den død og planlagde allerede det hårde arbejde at sætte hegn op i stedet! Men miraklet skete, og en stor del af bøgeplanterne sprang ud. Nogle af dem, vi troede døde, begyndte at skyde fra stammen! Mange penge og arbejdstimer var sparet, og de nye bøgehækejere var lykkelige!

Lykken varede kort! For det næste der skete var, at alle de fine nye skud blev voldsomt angrebet af lus! Vi gik til modangreb med hjemmelavet insektsæbe (vand, brun sæbe og sprit) og en masse lus døde heldigvis.

Men næste krise var lige om hjørnet, for nu visner bøgehækken her sidst i juni! De planter, der har godt fat, er nogenlunde uskadte (ca. 15–20%), men resten visner!

Hvorfor gør de det? Vi er efterhånden begyndt at tro, at det er haveguderne, der ikke synes, en bøgehæk skal være ramme om vores have! Vil hækken kunne reddes, eller skal vi starte forfra?

Med venlig hilsen
Trine Petersen, juni 2002

Svar

Det afgørende i Jeres historie ligger uden for det, du har fortalt. Det er nemlig ikke så meget plantningstidspunktet, det kommer an på, når bøgeplanter skal klare en omplantning.

I stedet har det at gøre med to andre forhold:

  • Er planterne taget op af jorden efter den 1. december? Det bør de være, for ellers har de ikke nået at gøre sig klar til vinteren.
  • Har planterne været opbevaret ordentligt? Både indslag og kølerum er i orden, når bare planterne ikke tørrer ud under opbevaringen.

Som I ser, så handler dette her meget om kvalitetsbevidsthed hos planteskolen. Næste gang bør I spørge grundigt om disse to forhold.

I øvrigt er det ganske karakteristisk, at lus angriber svækkede planter, der er i færd med at bruge deres allersidste kræfter på at lave nogle overlevelses-blade.

Men nu til det afgørende spørgsmål: vil hækken kunne reddes? Nej, hækken som sådan skal renoveres, men et vist antal planter vil af sig selv komme over krisen. I bør købe nye planter i en tøvejsperiode i december og få dem plantet ind i hækken med det samme.

Og husk så, at træer skal plantes sådan, at deres rodhals (overgangen mellem stamme og rod) er lige i jordoverfladen. Et eller andet siger mig, at I måske har plantet de første hækplanter for dybt?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Overlever vores bøgehæk?