Hvad gør vi ved svampeangreb på vores bøgehæk?

Hvad gør vi ved svampeangreb på vores bøgehæk? Den er ved at gå helt ud. Det er hækkens anden sæson. Vi har givet den noget kunstgødning i håb om at det kunne gøre den mere modstandsdygtig.

Bladene starter med at blive brune i kanten. Til sidst bliver de helt brune. Det ser faktisk ud som om det er efterår. Det er som om det starter inde under planten helt inde ved stænglen og så breder sig ud. Vores nabo har samme problem blot er deres hæk gået helt ud. Det skete faktisk i løbet af 14 dage. Vores hæk har været ramt i en uges tid og det bliver værre dag for dag. Vores nabo har brugt gift. Det vil vi gerne undgå. Findes der ikke et mere »rent« alternativ, ligesom der f.eks. findes sæbe og sprit til bladlus?

Med venlig hilsen
Mette Bisp, juni 2003

Svar

Desværre har bøgehækken nok ikke haft godt af at få tilført kunstgødning, da dette kan medføre øges sårbarhed for en række sygdomme og stresse planten under vanskelige vilkår. Normalt angriber svampesygdomme enkelte planter i rækken, så jeg tror faktisk at skaderne skyldes tørke og måske overgødskning eller anden saltskade. Der kan sagtens være tale om en kombination af disse med svampeangreb oveni, når planterne i forvejen er svækket. Vandlidende jord kan give samme symptomer.

Vi har haft et tørt første halvår 2003, og mange småbyger har ikke haft vand i sig nok til at mætte rodzonen ordenligt under vegetation som buske og træer. Samtidig har de kraftige regnskyl, medført overfladeafstrømning. Afhængig af intensiteten samt jordens dække og struktur trænger vandet ikke ordenlig ned, hvis ikke jorden er fugtig i forvejen. Tør jord suger ikke vand så hurtigt og kan virke vandafvisende indtil en vis grænse.

Mit råd er derfor straks at vande god igennem med viftespreder af flere omgange og lægge jorddække ind under hækken, så jorden holder godt på fugtigheden. Når så kraftige byger kommer, vil jorden tage bedre imod. Men planterne kan have taget varig skade. Naboens gift vil ikke befordre planternes sundhed, hvis der altså er tale om salt-, eller tørkeskader. Tværtimod stresser dette planterne yderligere.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør vi ved svampeangreb på vores bøgehæk?