Hvorfor er en stor del af min nye ligusterhæk gået ud?

Jeg købte sidste efterår 225 ligusterplanter fra Bilka, og hvilken sort det er, ved jeg ikke, andet end, at der er forholdsvis små blade på. De 85 af dem var gået ud her i foråret. De var helt rådne. Jeg fik så her i oktober 100 nye planter, men de har større blade end dem, jeg fik sidste år. Har det nogen betydning, at der er forskel på bladene? Her tænker jeg på udseendet, om det kan ses.

Hvad har grunden været til, at så mange planter er gået til? Den er blevet vandet meget ofte, den har fået gødning (14–3–7) i marts måned, og blevet klippet ca. 10 cm i toppen i juli måned. Hvordan plejer jeg nu den nye hæk, så den vokser hurtig op, og bliver tæt?

Mange tak for en god side – også til os amatører!

Med venlig hilsen
Søren Rasmussen, november 2003

Svar

Først det med forskellen mellem første og andet hold planter. Størrelsen af planters blade bestemmes mest af de vokseforhold, planterne har haft i den seneste sæson. Derfor kan det sagtens være samme sort, du har fået – men det kan så sandelig også let være en anden sort. Og selvfølgelig vil det da kunne ses, hvis der altså er tale om to sorter, men man skal kigge godt efter for at få øje på det.

Det er straks meget sværere at svare på, hvad der er grunden til, at planterne gik ud. Noget kunne tyde på, at plantehandlen har ment, at kvaliteten har været for ringe, ellers havde vel næppe givet 100 planter i erstatning. Men pas på med at gøre tingene for godt. Lidt vand og lidt gødning er godt, men meget vand og meget gødning er ikke meget godt, ja det kan faktisk ofte være helt skidt!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor er en stor del af min nye ligusterhæk gået ud?