På hvilken årstid bør jeg klippe hæk og hvad er forskellen på beskæring og klipning?

Hvad er forskellen på beskæring og klipning og på hvilke tidspunkter på året er det så bedst at klippe henholdsvis siderne og toppen på en hæk?

Med venlig hilsen
Tina Bidstrup, april 2004

Svar

Klipning er det, man gør med en hæksaks. Derfor er klipning altid på den ene side meget præcist (set med haveejerens øjne), men meget upræcist (set med planternes »øjne«).

Beskæring er at fjerne dele af en plante på en måde, så planten lider mindst muligt ved det.

Hvis du vil have et meget stramt look på din hæk, skal du klippe den i juni og i august. Kan du klare, at den bliver lidt lådden at se på, kan du nøjes med at klippe én gang, i juli. Der skal ikke gøres forskel på at klippe i siderne og på toppen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > På hvilken årstid bør jeg klippe hæk og hvad er forskellen på beskæring og klipning?