Hvorfor er der gule og uudsprungne blade på vores bøgehæk?

Vi har problemer med en bøgehæk, som løber ca. 4 meter fra en lille offentlig vej i retning SV-NØ. Hækken er i tre rækker og ca 2,5 meter høj. SV-siden vender ind mod haven og er meget fin. NØ-siden tager en del vind da vi ligger frit ud mod markerne i landskabet ved Roskilde. En del af planterne på NØ-siden har meget blege (næsten hvidlige) blade, og disse er små og tynde. På enkelte af planterne er der endog dårligt nok udsprugne blade overhovedet. Det har stået på et par år, og ser ud til at blive værre år for år. Det første år troede jeg at det måske var en enlig svale, men det ser nu ud til at hvis der ikke gribes ind skal vi se os om efter en anden hæk i løbet af et par år. Det vil komme til at suse noget ind i haven indtil en ny hæk har fået fat.

Jeg håber der findes en kur, men hvilken?

Med venlig hilsen
Møllevang, juni 2004

Svar

Med en »kur« ligger det nok lidt tungt. Der er nemlig ikke meget tvivl om, at det, du kan se, er virkningerne af vinterens vejsaltning. Men for nu at kontrollere, så kan du kigge på blade, som ikke er helt døde. Saltskader viser sig ved brune bladrande uden om gullige bladplader. Det, som gør mig så sikker, er at planterne ser ud til at være trivelige på læsiden ind mod haven.

Du kan appellere til kommunen om at undlade saltning, men det har sikkert ingen virkning. Du kan også sætte et snehegn op langs vejsiden af hækken, for det beskytter en del. Eller du kan grave den yderste række af bøgeplanter op og erstatte dem med f.eks. vintereg, som er langt mere holdbar under saltpåvirkning.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor er der gule og uudsprungne blade på vores bøgehæk?