Hvilken hæk er både smal og tæt?

Vi har en meget lille have, der er omkranset af trådhegn, og vil gerne plante hæk langs hegnet for at skærme haven lidt af. Da haven er meget lille, vil vi naturligvis gerne have, at hækken optager mindst muligt plads i bredden (den behøver heller ikke blive særligt høj). Samtidig må hækken gerne være så tæt som muligt. Hvilken hæk vil I anbefale?

Med venlig hilsen
Sebastian Pedersen, september 2004

Svar

Den traditionelle løsning vil være at plante taks langs hegnet. Taksen vokser ganske vist ret langsomt, men til gengæld kan den også klippes helt tæt, så man får den ønskede, smalle hæk.

Da der nu allerede er et trådhegn, vil jeg også foreslå noget utraditionelt, nemlig at plante vinstok langs hegnet. Vinplanterne vokser kraftigt og kan espalieres, sådan at hækken bliver ganske smal. Med lidt held kan den endda også give et udbytte i form af druer, hvis der vælges en egnet sort til frilandsdyrkning.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilken hæk er både smal og tæt?