Er det lige så godt at fræse som at grave?

Vi har en have, hvor der hvert forår i 20 år er blevet gravet møg ned om foråret. Nu overvejer vi på grund af, at kræfterne begynder at slippe op, at gå over til at fræse haven. Er det lige så godt for jorden som at grave den, og skal det i givet fald gøres om foråret, eller er der andet, vi kan gøre.

Med venlig hilsen
Hanne Bæk, november 2011

Svar

Det helt korte svar er, at gravning er bedst, – men når det nu ikke længere er muligt, så bør I foretrække at montere en rotorharve på fræserens kraftudtag. Rotorharven har et antal harvetænder, der er monteret sådan, at de kan rotere om nogle lodrette akser, mens den tohjulede traktor (ofte kaldet »fræseren«) kører fremad. Grunden til, at det er bedst at benytte den metode, ligger i, at harvetænderne nok blander jord og møg, men uden at vende rundt på jorden. Det er nemlig ikke godt for organismerne i jorden at blive vendt om, sådan at de mest iltkrævende kommer ned i dybet (sammen med møget, der afgiver giftige gasser).

Der er dog en helt anden løsning, som ikke kræver brug af fossilt brændstof, og som ikke lukker udstødningsgasser ud i atmosfæren. Metoden består simpelthen i at kompostere møget fra efteråret og indtil forårsklargøringen. Til den tid kan det forhenværende møg bringes ud på overfladen og kultiveres ganske let ned i jorden, sådan at bedet er klar i en håndevending. Ved komposteringen bibeholdes møgets indhold af plantenæring, men i en form, som ikke afgiver de nævnte, giftige og ildelugtende gasser.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Er det lige så godt at fræse som at grave?