Hvordan fordriver jeg mos fra et bed med husløg?

Mosset dækker snart hele beddet, men jeg vil nødig beskade husløgene. Hvad er det bedste, jeg kan gøre for at få mosset væk? Er jernvitriol den rigtige løsning?

Med venlig hilsen
Erik Larsen, marts 2012

Svar

Som altid lønner det sig at gå økologisk frem. Mos er afhængigt af, at jorden er sur og næringsfattig, mens husløg foretrækker en basisk, men – desværre også – fattig jord. Indsatsen må altså gå i retning af at fjerne surheden i jorden, og det gør man let ved at give den kalk. Fjern så meget af mosset, som det er muligt, og strø så perlekalk mellem husløgene. Giv gerne lidt rigeligt her i begyndelsen, men gentag indsatsen hver vinter eller hvert forår med kun halvt så meget kalk.

Siden der spørges til jernvitriol (= svovlsurt jern eller jernsulfat), så er dette stof effektivt til at dræbe mos, men brugen af det vil medføre en ophobning af mikronæringsstoffet jern, som husløgene ikke kan leve med. Jernvitriol er til brug mod mos i græsplæner, hvor det ikke får de store, negative konsekvenser for de dyrkede planter, her altså: græsset.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan fordriver jeg mos fra et bed med husløg?