Hvor tidligt kan jeg sætte løg?

I de anvisninger jeg kan finde om sætning af løg, står der at løg skal sættes, når jorden er bekvem, i april. I år er min sandjord allerede ved at være bekvem her i marts.

Kan jeg sætte stikløg allerede nu, eller er det bedre at vente til april?

Med venlig hilsen
Kristine Kromann, marts 2008

Svar

Det tidlige forår har fristet os her i 2008, men siden du skrev dette spørgsmål, har vi haft en god uge med nattefrost og sne, og det har kølnet både vores forårsfornemmelser og jordens temperatur. Lidt et rap over fingrene til alle os, der var ved at blive for forårskåde.

Man kan godt satse og sætte stikløg tidligt for at få en tidligere høst af nye løg. Men sæt kun en lille række, da der er en større risiko for stokløbning, hvis løgene udsættes for sådan en gang vinter, som vi lige har haft her i sidste halvdel af marts, eller for nattefrost. Og det er ikke helt usædvanligt, at vi får en kortere periode med nattefrost og sne omkring 1.april. Derfor er det en god ide at vente med at sætte løgene til først i april og med udsigt til forårstemperaturer, så langt som prognoserne rækker. Let nattefrost enkelte nætter giver ikke øget stokløbning ud fra mine erfaringer. Rødløg har en større tendens til stokløbning end de gule sorter.

Men man skal ikke vente længere end nødvendigt ind i april, da løg stopper den vegative vækst omkring sankthans, hvor løgudviklingen går i gang. Jo større planten er nået at blive til sankthans, jo større bliver løget, alt andet lige.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor tidligt kan jeg sætte løg?