Hvorfor danner vore rabarber en underlig stilk?

Vores rabarber ser meget underlige ud. De danner nærmest en ballon øverst i stilken hvorfra der sniger sig nye blade ud. Sidste år så de ikke sådan ud, hvorfor ser de mon sådan ud nu? Og kan vi bruge stilken til grød m.m?

Rabarber med blomsteranlæg

Den underlige stilk med ballonen i toppen. Foto: Rikke Hansen

Med venlig hilsen
Rikke Hansen, april 2008

Svar

Der er intet i vejen med jeres rabarber. Den underlige stilk er en blomsterstængel, og inde i ballonen er blomsterne. De kommer snart til syne samtidig med, at stænglen vokser op til 1–1,5 m højde inden udspring. Det ser meget flot og imponerende ud. Men det tager kraft fra rabarberplanten. Så I kan vælge mellem at nyde synet eller skære blomsterstilken af. Hvis den får lov, sætter den en masse frø, som dog sjældent spirer på friland, men kan sås. Blomsterstænglen kan ikke spises, den er hul, og bladene på blomsterstænglen bliver sjældent ret store og har normalt ret kort stilk, så de er ikke så anvendelige.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor danner vore rabarber en underlig stilk?