Kan jeg bruge drivhuset til at forspire grønsager og sommerblomster om foråret?

Jeg kan se, at mine foreløbige lister over frø jeg vil forsøge mig med til næste år, nemt vil kunne fylde 10 vindueskarme eller derover, og tanken om al den jord indendørs er ikke videre tiltalende. Så hvis ikke jeg skærer kraftigt ned på »ønskesedlen«, bliver jeg jo nødt til at finde et alternativ. Kan en mistbænk eller enten udendørs eller i drivhus bruges til at forspire grønsager og sommerblomster i potter? Jeg vil i givet fald fortrinsvis bruge den til at forspire løg, porre, selleri, majs, tagetes osv. Men hvis det er muligt også de mere pladskrævende som agurk, tomat og melon. Som varmekilde har jeg rig adgang til frisk hestemøg.

Er det muligt at forspire udendørs i mistbænk? Eller skal jeg hellere forsøge mig med en mistbænk i drivhus?

Med venlig hilsen
Johanne Nielsen, november 2002

Svar

Fra slutningen af marts og frem er drivhuset et godt sted til forspiring, hvis man kan skaffe noget tilskudsvarme. En mulighed er en elektrisk spirekasse. Der kan som regel være 10 til 20 spirebakker deri på én gang. Efter spiringen kan potterne flyttes ud på et bed med undervarme fra hestemøg eller andet møg. Der kan også trækkes varmekabler i et lag sand. Det giver som regel et større område at stille potter på. Eller man kan bruge møgbedet til at spire på.

Med en udgravning på 50–60 cm, kan der laves et bed, der kan give godt med varme. Tramp møget godt sammen og læg 10 cm havemuld øverst. Hestemøg kan i løbet af få dage give megen varme. Pas på, at du ikke bruger bedet før temperaturen igen er faldet til godt 20 grader. Komøg varmer ikke så meget. Varmevirkningen holder i ca. 4 uger. Det passer jo også udmærket med, at vejret så er blevet varmt nok til at varme drivhuset. Samme procedure kan bruges i mistbænke.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg bruge drivhuset til at forspire grønsager og sommerblomster om foråret?