Kan forspiring af kartofler bremses, indtil jorden er varm nok?

I min forventning om, at jeg skulle lægge kartofler her i påskedagene, har jeg forspiret kartofler af sorterne Solist og Folva. De har fået flotte grønne og blå-lilla spirer, så det er klar til at blive lagt, men jordtemperaturen er kun 6–7 grader.

Kan jeg gøre noget for at standse spiringen, da der nu er spirer på ca. 2 cm?

Med venlig hilsen
Mie U, april 2015

Svar

Du er ikke den eneste, som blev skuffet over vejret i påskeferien, men påsken faldt lige tidligt nok til, at vi kunne sætte kartofler. Jeg tror aldrig vi har haft en jordtemperatur på 8° C først i april. Den plejer at ligge på 4–7° C, så egentlig er det helt normalt i år.

Dine fine forspirede læggekartofler tager ikke skade af at vente med at blive sat.

De mister måske lidt spændstighed og kan blive lidt runkne, men når de kommer ud i jorden, så skal de nok komme i gang med at sætte rødder og sende skud op. Så ingen panik.

Spirerne bliver ikke væsentlig længere, hvis kartoflerne står lyst – dog ikke i solen, da det udtørrer dem. Og selv om spirerne skulle blive længere, så kan de stadig sættes, det kræver bare lidt mere omhu, så spirerne ikke knækker.

Du kan vente til jorden bliver 8° varm – det bliver den inden for de næste 1–2 uger, og det er helt sikkert den letteste løsning. Eller du kan dække klar plast over, og så er jorden 8° varm på få dage, og plasten kan blive over til kartoflerne kommer op. Den skal fjernes på det tidspunkt, da planterne ellers kan blive varmeskadet. Alternativt kan man dække jorden med fiberdug, men her tager det lidt længere tid, inden jordtemperaturen hæves med 1–2°. Fiberdugen kan blive over til helt hen i maj og det vil give lidt tidligere kartofler.

lange spirer på læggekartofler

Her er spirerne blevet alt for lange, da de var spiret i en lukket kasse. Men det er uproblematisk at bruge dem som læggekartofler. Det er bare besværligt at lægge dem, da de skal behandles med stor omhu og kun kan lægges i en virkelig finmuldet jord. Kartofler er i øvrigt netop kommet op i et bed med forvarmet jord under klar plast. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan forspiring af kartofler bremses, indtil jorden er varm nok?