Hvad gør vi med rabarber, som vi ikke har fået høstet?

Vi har rabarber i vores nye have, og har desværre ikke haft tid til at høste dem i løbet af sommeren. Nu står de derude og er helt slatne og er faldet sammen; så hvad gør man nu?

Skal de klippes og smides i komposten, eller skal man blot lade dem være?

Med venlig hilsen
Kristian, oktober 2012

Svar

Planterne er ved at trække de sidste næringsstoffer ned i roden for at gemme dem til næste års vækst. Derfor skal I bare lade bladene sidde og visne naturligt. Evt. rester fjerner I til foråret, men normalt er bladene omsat inden forår, så planten får fuld gavn af dette års blade. I øvrigt vil der hvert efterår være blade tilbage. Man bør ikke trække alle stængler, da planten i løbet af sommeren skal have blade, som kan samle energi til plantens overlevelse. Normalt trækker man kun rabarberstilke til omkring 1. juli. Vil man trække hen over sommeren, skal planterne passes med ekstra gødning og vand.

I kan glæde jer over, at planten i løbet af vækstsæsonen har vokset sig større og derfor næste år kommer med endnu flere dejlige rabarberstilke – som I forhåbentlig får tid til at høste og nyde.

Rabarber er i øvrigt så smuk en plante, at man kan have den i haven bare for de store blades skyld. Er der små børn haven, så vækker en lang stilk med et stort rabarberblad jubel. Det kan bruge som parasol, når der leges.

I kan finde artikler om rabarber i kategorien: Jordbær og rabarber.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad gør vi med rabarber, som vi ikke har fået høstet?