Hvordan kan man se om knoldselleri og rødbeder er frostskadede?

Hvordan ser man om knoldselleri og rødbeder har taget skade af frost?

Jeg har her sidst i december lige taget begge slags op af jorden i dag, og de ser umiddelbart fine ud.

Med venlig hilsen
Lisbeth Riget, december 2009

Svar

Selleri kan tåle et par graders frost uden at tage skade, og rødbeder frostskades normalt ikke af lidt nattefrost. Hvis de har været dækket af lidt blade eller andet, kan de sagtens have overlevet nogle dage med sne og frost – især hvis jorden har været dækket af sne. I den første omgang sne og frost omkring jul, var jordtemperaturen stadig over 0° C og mange steder nåede jorden aldrig at fryse under sneen, så sandsynligvis er de ikke frosne.

Men det er meget let at afgøre, om rodfrugter er frostskadede. Du tager at par stykke med ind i køkkenet og prøver at skære dem over. Er de frosne kan du se og mærke det, når du forsøger at skære dem over. Har de været frosne, men er optøede nu, så kan du også se det på konsistensen i roden, den er blød, vandet og underlig. Hvis du synes de ser helt normale ud, så er de normalt ikke frostskadede.

Hvis rodfrugter er på grænsen til at blive frostskadede, er det en fordel at anbringe dem køligst muligt og lade dem »tø« langsomt op. Det er er sikkert også en god ide at flytte dem med forsigtighed, da rystelser i kartofler på grænsen til at fryse, skulle kunne forårsage, at cellerne sprænges som frysning. Det samme gælder sikkert i andre rodfrugter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan kan man se om knoldselleri og rødbeder er frostskadede?