Er min bærmispel angrebet af cinnobersvamp?

Cinnobersvamp? Foto: Julie Trier

Min bærmispel, Amelanchier arborea ‘Robin Hill’, højstammet med trådklump 12–14 cm i omkreds, som er plantet i foråret, har fået cinnobersvamp (synes jeg det ligner) på flere grene. Jeg har opdaget det her i december.

Jeg tror desuden, det er blev leveret med en skade, det ligner ikke en ny skade synes jeg. Kan det være årsagen til angrebet. Der er ikke svampe ved såret.

Eller er det andre faktorer som f.eks et dårligt plantehul, manglende vanding hen over forår/ sommer der gør at træets stresses og forårsager svamp?

En skade i barken på min bærmispel – hvad skyldes det? Foto: Julie Trier

Spørgsmålene:
Er det cinnobersvamp?

Er det et gammelt sår fra før foråret?

Mulige årsager til, at svampen kommer?

Bør jeg bede anlægsgartnere om at udskifte træet, eller har det en chance for at komme sig trods skade og svamp?

Hvis jeg lader det stå hvilken behandling så?

Med venlig hilsen
Julie Trier, december 2015

Svar

Fotoet viser en frostskade, som er ved at heles. Der er tale om en skade, der tit opstår, hvis træer udsættes for pludslige temperaturfald fra positive temperaturer til frost. Træet når ikke at få al væsken trukket tilbage i roden eller få dannet tilstrækkeligt med ‘frostvæske’. Dermed sprænger cellerne, ligesom hvis en fyldt sodavandsflaske fryser. Træet er nu i fuld gang med at danne ny bark og såret betyder intet for den fremtidige vækst. Det er ikke sikkert skaden har været synlig ved leveringen, da denne type skader først for alvor bliver synlige, når den nye bark presser den gamle til side.

Det er rigtigt, der er tale om cinnobersvamp, men det er ikke noget alvorligt. Cinnobersvamp kan ikke leve på levende plantemateriale Der er tale om en forkert beskæring, hvor der er efterladt en stub, som træet er ved at afstøde. Ved bunden af grenstubben er træet i fuld gang med at forberede et liv uden grenstumpen. Hvis du kigger efter, ses der ligesom en krave under grenstubben. I venstre side er der ligesom dannet en sprække mellem stammen og grenstubben, medens der i højre side er nogle vandrette linjer under selve grenstubben – det er kraven, der indeholder de celler, som er i gang med at afsnøre grenen. Hvis du klipper grenstumpen af lige over denne krave, så vil træet hurtigt lukke såret, da cellerne i kraven næste sommer vil begynde at vokse ud over såret. På fotoet ser det næsten ud til, der er tegnet en linje, hvor der skal klippes.

Det kan dog ikke udelukkes, at der også kan være tale om manglende vand i perioder. Ved flytning af store træer kan der let beskadiges nogle rødder. Vi ser også ofte, at store træer bliver plantet dybere, end de var i planteskolen. Plantes der for dybt kan rødderne ikke få tilstrækkelig med ilt og det kan medvirke til, at der er smågrene, der dør. Det samme sker også hvis der plantes i kraftig lerjord og plantehullet er for lille. Så dannes der tit en lille underjordisk sø omkring rodnettet, så rødderne kvæles. Det er derfor vigtigt med store plantehuller, hvor man er sikker på, at der er slået hul i evt. lerlag, så overskydende vand kan komme væk. Der må gerne fyldes grus i jorden omkring nyplantede træer, når der plantes i kraftig lerjord.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Er min bærmispel angrebet af cinnobersvamp?