Hvor brede skal bede og gange være i køkkenhaven?

Jeg er i gang med at omlægge min køkkenhave (har overtaget den for 2 år siden) og savner lidt vejledning i størrelse på bed og gange så jeg ikke skal omlægge den igen til næste år. Og desuden, hvis man laver små bede, kan man så så tyndt i hele bedet i stedet for de lange lige rækker med 50 cm imellem – det virker tit voldsomt og som fråds.

Med venlig hilsen
Annette, april 2002

Svar

Erfaringen viser, at 110–120 cm brede bede er det optimale. Man kan her nå ind til midten og luge og så. Længden på bedene laves efter forholdene. Dog er meget lange bede ikke sagen, da det er langt at skulle om på den anden side af f.eks. et 10 m langt bed.

Gangene kan have forskellig bredde alt efter hvor meget plads, du har at rutte med. Det optimale er nogle gennemgående hovedgange på mellem 50 og 80 cm bredde, hvor du kan køre med en trillebør. Gangene mellem bedene behøver ikke at være mere end 30–50 cm brede. 30 cm er absolut minimumsbredde og kan føles som en balancegang, men man lærer efterhånden at færdes på så smalle gange. Laver du gangene mellem bedene 50 cm brede, kan du også her køre en trillebør ind og læsse kompost af og ukrudt på. Hvis du overvejer at lægge fliser, så er 40 × 40 cm fliser betydelig mere håndterlige at lægge end 50 × 50 cm fliser.

Når du har opdelt jorden i bede, og du fremover undgår at træde derinde, får planterødderne bedre vækstmuligheder. Det betyder, at du kan plante lidt tættere. Og nu skal du ikke bruge plads til at gå mellem rækkerne. Derfor kan du plante og så netop så tæt, at planterne lige bestemt dækker bedet, når de er udvoksede.

På et 110–120 cm bredt bed kan der f.eks. være

  • 2 eller 3 række kartofler (2 rækker giver store kartofler)
  • 4 rækker bønner
  • 5 rækker gulerødder
  • 5 rækker løg
  • 5 rækker porrer
  • 2 rækker rødkål
  • 3 rækker sommerkål
  • 3 rækker majs

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor brede skal bede og gange være i køkkenhaven?