Kan man vande ukrudt i et aspargesbed væk med saltvand?

Jeg har hørt, at man kan vande asparges med saltvand, og at det evt. kan holde en del ukrudt væk. Vi har en del fuglegræs under vores asparges. Kan der være noget om snakken?

Med venlig hilsen
Kurt Simonsen, november 2010

Svar

Asparges er en strandplante, og den har høj salttolerance. Den vokser ikke i saltvand, men et stykke væk fra strandskyllet. Den vokser flere steder vildt i Danmark, og her har den etableret sig i den tangbræmme, som ligger fast og normalt ikke skylles ud igen. Dvs. at den vokser et sted, hvor indholdet af salt i jorden fortyndes med regnvand.

Det er ikke en god ide at begynde at vande med saltvand i køkkenhaven. Ikke engang i et aspargesbed, da der er en grænse for, hvor meget salt selv asparges kan tåle, inden planten påvirkes negativt på linje med ukrudtet, som du ønsker at få til at visne, når det udsættes for salt. Jeg ved ikke om netop fuglegræs også har en vis salttolerance, men en del græsarter hører til de meget salttolerante. Det gælder også f.eks. kællingetand og havre. Selv i vejrabatter, som om vinteren udsættes for en del salt, forsvinder vegetationen ikke, men artssammensætningen ændres.

Mange steder i verden har man store problemer med salt i forhold til de dyrkede afgrøder, da det vand, man pumper op til kunstvanding, er saltholdigt. Der er stor viden på området. Du kan f.eks. læse om problemet i denne rapport, hvoraf det bl.a.fremgår, at det er en hårfin balance at vande med saltholdigt vand og undgå, at der bliver for stor saltkoncentration i jorden (jeg har lige skimmet lidt af den meget lange rapport):

Agricultural salinity assessment and management

Men når spørgsmålet drejer sig om asparges og at forhindre frøukrudt i aspargesbedet, så er der en god og naturlig løsning, nemlig jorddække med tang og ålegræs. Det skyller op på stranden her i vintehalvåret, og her kan man hente et par sækkefulde til at dække aspargesbedet med. Det giver optimale vækstforhold for aspargesplanterne, som trives i tangdækket, og dækket forhindrer effektivt fremspirende ukrudt. Læg et lag på 10–15 cm ud under aspargesplanterne, og der spirer intet ukrudt frem. Tang indeholder en lang række næringsstoffer.

I øvrigt er det en fordel at få fjernet den opskyllede tang fra stranden, da vi hermed nedsætter mængden af næringsstoffer i vores indre danske farvande og dermed nedsætter iltsvindet i sommerperioden. Der er dog steder, hvor tykke tangdynger er en del af kystbeskyttelsen, så her bør man ikke hente tang til haven.

Det kan være en god ide at tage lidt ekstra med hjem, da det er godt til jorddække under en række andre planter, som også tåler lidt salt. For at undgå at få for meget salt i køkkenhavens jord, er det en god ide at hente tang, som har ligget på stranden i en periode med regn, så det værste salt er skyllet af.

Salttolerante planter i køkkenhaven

Høj salttolerance:
Asparges, kål, kålroer, majroer, spinat og tomat.

Lavere salttolerance:
Radiser, selleri, bønner, kløver og næsten alle frgttræer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man vande ukrudt i et aspargesbed væk med saltvand?