Hvor skal jeg placere hvidløg og ingefær til spiring?

Jeg har en håndfuld ingefær med små gule begyndende knopper, som jeg gerne vil have til at begynde at skyde, inden jeg skal have dem i en potte jord! Hvor skal jeg lægge dem? Mørkt som kartofler? Lunt? Solrigt?

Hvad gælder desuden for hvidløg, som jeg også ønsker skal spire, inden jeg skal plante dem ud tidlig forår?

Med venlig hilsen
Maria Karki, januar 2011

Svar

Det er en god ide allerede her i januar at sætte dine ingefær med begyndende knopper i potter. Du kan læse mere herom i artiklen Dyrk dine egne ingefær.

Hvidløg skal ikke forspires, inden de sættes i jorden. Hvidløg har derimod brug for at blive udsat for en temperatur under 8° C, inden de begynder at danne rod og vokse. Derfor sætter man dem normalt ude i haven i oktober. Læs mere herom i artiklen Hvidløg er en steppeplante.

Hvis man ikke har sat sine hvidløg i efteråret, sætter man dem i det meget tidlige forår på voksestedet, så snart jorden kan bearbejdes. Det kan være sidst i februar eller først i marts. Her kan de nå at få kuldepåvirkningen.

Du kan selvfølgelig godt forkultivere dem i potter og plante dem ud senere. Hvis du ønsker dette, så sæt dem i potter nu og grav potterne ned i drivhuset eller ude på friland. Men antagelig vil det skade mere end gavne med denne forkultivering, da rødderne begrænses af potten og beskadiges ved udplantningen. Den bedste »forkultivering« er antagelig at anbringe dem køligt nu, så de har fået kuldepåvirkningen allerede inden sætning og derfor er klar til at danne rødder straks.

Du kan læse mere om dyrkning af hvidløg i denne artikel: Hvidløg skal sættes i efteråret.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor skal jeg placere hvidløg og ingefær til spiring?