Kan man lave et årsur for en køkkenhave?

Hvilke grøntsager kan vi bruge i de forskellige årstider. Vi tænker i let genkendelige grøntsager, da vi arbejder med udviklingshæmmede. Da vi gerne vil udvikle deres naturforståelse mangler vi inspiratiom til køkkenhave. Det vi gerne vil er at lave et årsur, som kan fortælle dem hvornår tingene sker.

Med venlig hilsen
Gitte Bindesbøl Jensen, februar 2011

Svar

Det er en pædagogisk fremragende ide. Her er lige en hurtig skitseret model, så må du selv tegne den om til et årsur. Du kan sikkert selv tilføje eller fjerne grønsager og bær, hvis I vil dyrke noget andet.

  • Forår: haven vågner af vintersøvnen. Dynerne, som er vinterdækket, tages af, så solen kan varme jorden op. Når jorden er varm, kan planterne begynde at vokse, og frø kan spire og blive til nye planter. Men først skal jorden gødes med kompost. Nogle af de spiselige planter, som vokser frem er de flerårige purløg, rabarber, persille, timian og asparges. Fra midt i april sætter I kartofler og løg, sår gulerødder, pastinakker, ærter og persille (den gamle går snart i blomst), I planter porrer, kål og majs i maj
  • Sommer: Først i juni sår I stangbønner og planter tomater og squash. Der er nye kartofler og dejlige søde jordbær i juni. I juli spiser I ærter, nye gulerødder, løg og de første spidskål. Der er hindbær, ribs og solbær. I august er der også majs, squash og tomater. Planteaffald fra have og køkken komposteres løbende. I august tages kartoflerne op og gemmes til vinterbrug og til at sætte næste år.
  • Efterår: I september er der modne brombær, og I høster modne persillefrø til at så af næste forår. Nu er der også vintergrønsager med porrer, kål, gulerødder, pastinakker. Og masser af persille. Husk stadig at kompostere. Der er æbler fra september, og vinteræbler plukkes i oktober og gemmes.
  • Vinter: Komposten passes og dækkes over inden vinter. Jorden skal have et lag vinterdække. Er der stadig gulerødder i jorden, dækkes de godt, så de ikke fryser, og man kan hente gulerødder hele vinteren. Vinterporrer, pastinakker og grønkål kan man også hente af hele vinteren. Fuglene fodres.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man lave et årsur for en køkkenhave?