Hvad kræves for at dyrke stangbønner i klitområde?

Jeg er i den situation, at jeg ønsker at dyrke stangbønner her i et klit/hedeområde ca. 400 m fra stranden. Årsag: man kan ikke købe »ordentlige« bønner nogen steder.

Førhen boede vi på en gård med sandjord, hvor vi med held dyrkede stangbønner.

Jeg har foreløbigt gravet græstørv op som forberedelse til forårets bønnebed. Jeg har en aftale med en »nabo« om, at jeg kan hente dybstrøelse fra hans hestestald. Jeg har »champostmuld« og lergranulat.

Er der noget, jeg kan gøre for at fremme formuldningsprocessen? Kan jeg nå at så urter i det helt tidlige forår, inden bønnefrøene skal lægges? Og hvad kan jeg nå at så i efteråret? Stangbønner er jo sene!

Og kan bønner overhovedet tåle at stå det samme sted i årevis? Måske er jeg nødt til at indvinde mere jord?

Med venlig hilsen
Riborg Dæhnert, november 2011

Svar

Det første og vigtigste er at tænke igennem, hvad bønner egentlig kræver. Her ved du af erfaring, at de kræver varme i jorden. De ønsker også at være vel forsynede med kalium (»kali«), men omvendt forventer de en jord, som ikke er alt for rig på kvælstof. Endelig må man kunne skaffe dem støtte til deres klatring op i lyset.

Fordelen ved en sandjord er, at den bliver hurtigt varm. Derfor bør du ikke blande for meget i den bestående jord, som kan gøre den mere våd og kold, og det vil sige, at lergranulatet er udelukket. På grund af det høje kvælstofindhold er dybstrøelsen heller ikke alt for velegnet, mens champost’en på den ene side er for rig på kvælstof og på den anden side har et højt indhold af kalium. Det siger, at du med fordel kan bruge champost som jordforbedring i foråret.

Men der er en sidste ting, som bør med i forberedelserne, og det er de knoldbakterier, som bønneplanterne er så afhængige af. På én eller anden måde må du have fat i noget jord, hvor der har været dyrket bønner for nylig. Sådan en spandfuld bønnejord kan du eventuelt blande i den jord, som du dyrker dine forkultur-bønner i. Ved udplantningen følger bakterierne med ud i sandjorden og etablerer sig i den smukkeste symbiose med bønnerne.

I foråret, når du har kultiveret champost’en ned i sandjorden, kan du dyrke enten pluksalat, spinat eller radiser, som alle er hurtige kulturer, der kan være høstet, inden bønnerne skal i jorden. I efteråret kan du næppe nå at få gang i en spiselig kultur, men du kan bevare jordens indhold af næringsstoffer ved at dyrke hør, honningurt eller beghvede som efterkultur, når bønnerne er væk. Eventuelt kan du så en kultur af persille, som kan nå at komme op og danne nogle få blade før vinterdvalen.

Man kender ikke til arts- eller slægstsbestemte problemer med at dyrke bønner efter bønner, men et almindeligt gældende, økologisk grundprincip er det, at man bør undgå monokultur og fremme diversitet. Det gælder også for dyrkning af nytteplanter. Derfor bør man arbejde med et gennemtænkt sædskifte, f.eks. over en 8-årig turnus.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kræves for at dyrke stangbønner i klitområde?