Er der rabarbersorter, der med garanti giver lyserød saft?

Hvorfor er det ikke alle rabarber, der giver lyserøde produkter, når de tilberedes? Jeg har eksempelvis netop lavet rabarbersaft, som slet ikke blev i nærheden af den lyserøde farve, som billederne i opskriften viste. Er der forskel på rabarber, og hvilken farve de giver? Og er der nogle sorter, der med garanti bliver lyserøde i saft og kompot?

Med venlig hilsen
Astrid, maj 2014

Svar

Du har ret – der er stor forskel på saftfarven fra de forskellige rabarbersorter. Rabarbersorter har et meget varierende indhold af røde farvestoffer. Nogle stilke er gennemfarvede, andre er grønne indvendig. Indholdet af antocyaner (rødt farvestof) i de enkelte sorter kan du se i tabellen nedenfor.

Det er generelt de sorter med små stilke, der er meget røde. Vinrabarber har det højeste indhold af antocyaner, men har til gengæld små stilke, så her er udbyttet væsentligt mindre, og det har betydning, hvis man gerne vil lave meget saft. Vinrabarber et forholdsvis let at finde til salg, mens mange af de nævnte rabarbersorter er svære at finde i handelen. Vinrabarber er en sen sort, så vælger man den, skal man måske også vælge en tidlig sort. De tidlige sorter har generelt et lavt indhold af rødt farvestof.

Sortsegenskaber for 13 sorter af rabarber

Stilkfarve, stilklængde og -bredde

Antocyaner* (mg/kg)StilklængdeStilkbredde

Tidlige

Rosara 22 50 cm 21 mm
Timperley Early 10 65 cm 18 mm
Victoria 19 41 cm16 mm

Middeltidlige

Elmblitzmiddel 32 cm 18 mm
Elmsfeuer 86 43 cm 18 mm
Linnaues 4 65 cm 20 mm
Rosenhagen1631 cm 17 mm

Sene

Canada Red60 48 cm 18 mm
Glaskin’s Perpetual 46
Marshall Early Red123 28 cm 13 mm
Spangsbjerg III5 114 33 cm 16 mm
Valentine 39 55 cm 19 mm
Vinrabarber 126 33 cm 15 mm

* Antocyan er det røde farvestof i rabarber

Kilder: 1) Sortsvurdering af rabarber 1977–79, A. Thuesen. Beretning nr. 1592 fra Statens Planteavlsforsøg. 2) Kimmo Rumpunen og Per Henriksen: Phytochemical and morphological characterization of seventy-one cultivars and selections of culinary rhubarb (rheum spp). 3) Kimmo Rumpunen og Maj-Lis Pettersson: Renässans för rabarber – sortsbedömningar och odlingsråd. SLU nr. 57 1997 (Sveriges Landtbruksuniversitet). DJF rapport Havebrug nr. 31, jan. 2004: Sorter og kloner af rabarber. Sortsforsøg med rabarber ved Årslev 1997–1998.

Når man skal vælge rabarbersort er der også andre forhold at tage hensyn til, bl.a. indhold af oxalsyre og smag. Det kan du se mere om i artiklen Der findes mange sorter af rabarber.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er der rabarbersorter, der med garanti giver lyserød saft?